Rescuebusters EduCycle -peli lisäämään yli puolen miljoonan peruskoululaisen ympäristötietämystä – tärkeä askel kohti hiilineutraalia Suomea 2035

Mikä hanke?

Suomen Kiertotalousyhdistys ry yhteistyössä EGLA:n (European Green Lean Association) kanssa on toteuttamassa hanketta, jonka tavoitteena on toimittaa kaikkiin Suomen lähes 2.300 peruskouluun EduCycle-ympäristöpeli. Peruskoulujen ala- ja yläasteilla on noin 564.000 oppilasta. Kouluihin toimitetaan yli 13.000 peliä. Suomessa ei ole koskaan aiemmin toteutettu vastaavaa hanketta, ja hankkeeseen tarvitaan mukaan yrityksiä mahdollistamaan hanke. Kyseessä on globaalisti täysin ainutlaatuinen hanke, peli ja konsepti.

• 1.-9. luokkalaiset oppivat ja oivaltavat tärkeitä ympäristöön ja kiertotalouteen liittyviä asioita yhdessä pelaamalla.
  • Pelin avulla opetetaan koululaisille, miten kulutustottumukset ja eri energiaratkaisut vaikuttavat ympäristöön, päästöihin sekä minkälaisia vaikutuksia valinnoilla on talouteen.
  • Käyttöä kestävien pelien on tarkoitus palvella kouluissa useiden vuosien ajan, ja noin 15 eri ikäluokkaa.

Miksi hanke toteutetaan?

• Lisätään lasten ja nuorten ymmärrystä ympäristöasioista ja kiertotaloudesta.
  • Opastetaan miten esimerkiksi liikenteen polttoaineet ja erilaiset energiaratkaisut, kuten tuulivoima, kivihiili tai ydinvoima, vaikuttavat ympäristöön sekä talouteen. Lapset ja nuoret oppivat tekemään ekologisia ja fiksuja valintoja.
  • Autetaan saavuttamaan tavoite, jonka mukaan Suomi on vuonna 2035 hiilineutraali.
  • Tulevaisuuden päättäjät, vaikuttajat ja kuluttajat saavat näin tärkeää tietoa vastuullisuuteen liittyvistä ratkaisuista ja valinoista

Lausuntoja hankkeelle

”Ilmasto- ja kiertotalousosaamisesta täytyy tehdä kansalaistaito, jotta Suomi voisi olla hiilineutraali vuonna 2035. Tulevaisuudessa tarvitsemme uusia taitoja ja keinoja, jotta lapset ja nuoret innostuvat kiertotaloudesta ja etsivät ratkaisuja ekologisesti kestävämpään elämään”, Heikki SorasahiYmpäristöministeriö

”Kiertotalous on osa eri kouluasteiden oppimis- ja osaamistavoitteita, joten sitä tukevat erilaiset opetusmateriaalit ja pedagogiset ratkaisut ovat tarpeen. Kiertotalouden osaaminen vahvistaa luonnonvarojen kestävää käyttöä ja kaiken kaikkiaan kestävämmän tulevaisuuden toteutumista”, opetusneuvos Anne Liimatainen, Opetushallitus

Miten hanke etenee?

EduCycle-ympäristöpeliä pelataan jo kaikissa Lahden ja Tampereen peruskouluissa. Kouluista on saatu hyvää palautetta sekä oppilailta että opettajilta.

Tulemme tarvitsemaan vastuullisten ja vastuullisuuteen panostavien organisaatioiden apua jotta saamme toteutetuksi tämän hankkeen.

Organisaatiot tulevat saamaan pelin sisään näkyvyyttä lisätyn todellisuuden (AR) elementteinä ja näin voivat pelaajille kertoa omista vastuullisuuteen liittyvistä tavoitteistaan ja toimistaan.

Koko hankkeen yhteenlaskettu tavoite on noin 750 000,- euroa ja tällä kaikki Suomessa koulussa olevat 1.-9. luokkalaiset pääsevät pelaamaan peliä. Pelin käyttöikä noin 5-vuotta joten 14-ikäluokkaa yhteensä pääsee opettelemaan pelin avulla.

Tarvitsemme teitä jotta yhdessä voimme toteuttaa tämän ainutlaatuisen hankkeen.

EduCycle-peli pähkinänkuoressa

• Edistyksellinen opetuspeli, joka sisältää myös lisättyä todellisuutta ja 3D-ominaisuuksia – näyttää 3D:nä miten eri valinnat vaikuttavat ympäristöön.
  • Pelissä käytetään fyysisen pelilaudan lisäksi erilaisia älypuhelimia ja tabletteja.
  • Perustuu kiertotalouteen ja ympäristöön liittyviin faktoihin – ei mielipiteisiin, eikä olettamuksiin. Peli auttaa hahmottamaan ympäristön ja talouden välisen yhteyden.
  • GDPR-turvallinen ja täysin kotimainen avainlipputuote.
  • Sisältää hyödyllisiä ja informatiivisia toimintoja, kuten raportointiominaisuuksia.

Mistä saan lisätietoja ja miten organisaatiomme voi osallistua kampanjaan?

Tani Järvinen, hallituksen puheenjohtaja
Suomen Kiertotalousyhdistys ry
puh. 040 8445767, tani.jarvinen@kiertotalousyhdistys.fi

Panu Hämäri, hallituksen puheenjohtaja
EGLA
puh. 050 464 8295, egla@eglagreenlean.com

Markus Syrjänen, toimitusjohtaja
Co-Founder SyraWise Oy
puh. 045 1101 734, markus.syrjanen@syrawise.fi

Yhdessä teemme Suomesta kiertotalouden ja hiilineutraalisuuden avulla maailmalle kestävän kehityksen esimerkkimaan.

Maailma on pelastettava tuleville sukupolville.